Stora renoveringar i ett hyreshus: vem betalar vid försäljning av lägenhet?

När en större renovering planeras i ett flerbostadshus uppstår en viktig fråga: vem ska betala dessa kostnader om lägenheten säljs? Svaret på denna fråga beror på när exakt reparationerna godkändes - före eller efter köp- och försäljningstransaktionen.

Vem betalar för större reparationer om de godkändes före försäljningen?

Om de större reparationerna godkändes på en bolagsstämma före undertecknandet av notariehandlingen (köp- och försäljningsavtalet), bärs kostnaderna enligt lag av säljaren. Enligt nya domstolsbeslut är säljaren, som var ägare vid tidpunkten för godkännandet av arbetet, skyldig att betala alla kostnader som är förknippade med det.

Detta bekräftas av ett domstolsbeslut i Neapel från november 2023. I det här fallet har den nya ägaren, som fått betalningskrav från entreprenören, bestridit detta i domstol och vunnit målet. Rätten beslutade att den tidigare ägaren skulle bekosta reparationen, eftersom han var ägare vid den tidpunkt då beslutet om att utföra reparationen fattades.

Vad ska man göra under rutinmässiga reparationer?

Dessa regler gäller uteslutande för större reparationer. När det gäller pågående reparationer är situationen en annan. Om pågående arbete godkändes före transaktionen, men slutförts efter, faller kostnaderna på den nya ägaren, eftersom han direkt drar nytta av resultatet av detta arbete.

Vikten av avtal mellan säljare och köpare

Under köp- och försäljningstransaktionen ska säljaren informera köparen om kommande reparationer. Detta gör att parterna kan komma överens om vem som ska betala för kommande utgifter. Du kan till exempel inkludera en klausul i avtalet enligt vilken säljaren går med på att betala alla utgifter som godkänts före transaktionen.

Vad ska man göra om säljaren inte kan betala för reparationer?

Om den tidigare ägaren inte kan betala för större reparationer är de nya ägarna inte skyldiga att stå för dessa kostnader. I detta fall är förvaltningsbolaget eller HOA skyldigt att driva in skulden genom domstolen från den tidigare ägaren till och med utmätning av dennes egendom.

Går det att betala för reparationer i omgångar?

Vid ekonomiska svårigheter kan du begära en avbetalningsplan för att betala för reparationer. Detta görs genom förvaltningsbolaget som överlämnar frågan till bolagsstämman för att fatta beslut. Detta tillvägagångssätt hjälper till att förebygga skulder och undvika försämring av ditt hems ekonomiska tillstånd.

Vid försäljning av en lägenhet är det alltså viktigt att ta hänsyn till tidpunkten för godkännande av större reparationer och i förväg komma överens om fördelningen av kostnaderna för att undvika konflikter och missförstånd.