Skattekredit för små och medelstora företag (SME): Vad det är och hur det fungerar

På webbplatsen för näringsministeriet och Made in Italy har instruktioner publicerats om hur man får tillgång till skatteavdraget för notering av små och medelstora företag (SMF), nämligen att ersätta kostnaderna för rådgivningstjänster som uppstått 2024 för notering på reglerade marknader. Ansökan kan lämnas in fram till den 31 mars 2025. Låt oss ta reda på vad det är.

Vad är SME Listing Tax Credit?

Skatteavdraget syftar till att stödja små och medelstora företag som beslutar sig för att gå in på den reglerade marknaden eller multilaterala handelssystem i en medlemsstat i Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Den infördes genom budgetlagen för 2018 (artikel 1, punkterna 89-92 i lag nr 205/2017) och regleras av ett dekret av den 23 april 2018 från ministeriet för ekonomisk utveckling i samförstånd med ekonomiministeriet och Finans, som fastställde förfarandet och kriterierna för tillhandahållandet av detta lån.

Hur fungerar detta

Enligt budgetlagen 2023 kan små och medelstora företag som påbörjar noteringsförfarandet på en reglerad marknad eller multilaterala handelssystem inom EU eller EES och som är godkända för notering ansöka om ett skatteavdrag på 50 % av konsultkostnaderna, dock högst 500 000 euro .

Dessutom förlängde det så kallade "förlängningsdekretet", översatt till lag nr 18 av den 23 februari 2024, åtgärdens giltighet till den 31 december 2024 (inklusive rådgivningskostnader fram till detta datum för noteringen 2024). Därför kan företag kräva en skattelättnad på 50 % upp till ett maximalt belopp på 500 000 €. Lånet kan ges för att täcka följande typer av konsulttjänster:

  • Tjänster som syftar till att starta noteringsprocessen och förbereda den, såsom implementering och uppsättning av ett ledningskontrollsystem, hjälp med att ta fram en affärsplan, stöd i alla stadier av förberedelser inför notering på målmarknaden.
  • Tjänster som tillhandahålls vid godkännandestadiet för notering och som syftar till att bekräfta företagets överensstämmelse med kraven för notering och efterföljande vistelse på marknaden.
  • Tjänster som är nödvändiga för placering av aktier bland investerare.
  • Konsultation vid revision av bokslut och upprättande av rapporter, inklusive ekonomisk due diligence.
  • Assistera vid utarbetandet av noteringsdokument och prospekt eller dokument för placering hos kvalificerade investerare.
  • Rådgivning i juridiska, skattemässiga och avtalsmässiga frågor relaterade till noteringsförfarandet, inklusive analys av informationsdokument, juridisk och skattemässig due diligence samt bolagsstyrningsfrågor.
  • Kommunikationstjänster som ger maximal synlighet för företaget, såsom pressmeddelanden, intervjuer, evenemang och presentationer till finansvärlden.

Hur man ansöker

Ansökningar kan göras från den 1 oktober 2024 till den 31 mars 2025 för listor som slutförts 2024 (för rådgivningskostnader fram till den 31 december 2024). Ansökningar skickas till e-postadressen: dgind.div05@pec.mimit.gov.it .