
Fördelningen av reparationskostnader i en hyrd lägenhet innebär en viktig skillnad mellan regelbundet underhåll (mindre reparationer), som alltid betalas av hyresgästen, och större reparationer , vars kostnader bärs av fastighetsägaren. Samma regel gäller för reparation av porttelefonen: dess reparation betalas av ägaren, eftersom det inte betraktas som en mindre reparation, som måste utföras av hyresgästen. Undantaget är fall där haveriet uppstått på grund av vårdslös hantering eller avsiktliga handlingar från hyresgästens sida.
Hyresgästens utgifter inkluderar kostnader för ordinarie underhåll i samband med den dagliga användningen av fastigheten. Dessa är reparationer som är nödvändiga för att hålla fastigheten i gott skick. Hyresgästen är skyldig att:
Ägaren betalar för större reparationer , vilket till exempel inkluderar byte av el- eller VVS-system, samt reparation av bärande konstruktioner. Dessutom bär ägaren kostnaderna för:
Skillnaden mellan regelbundna och större reparationer är viktig för att förstå vem som ska bära kostnaderna för att reparera eller byta ut porttelefonen. Om porttelefonen slutar fungera på grund av ett tekniskt fel eller slitage, bär ägaren kostnaderna för dess reparation eller utbyte.
Som regel är det ägarens ansvar att vid kostnadsfördelningen mellan hyresvärd och hyresgäst reparera eller byta ut fast utrustning, såsom porttelefon eller videoporttelefon.
Det finns dock undantag. Hyresgästen är ansvarig för reparationer om:
En annan viktig fråga är vem som betalar för reparation eller utbyte av den porttelefon som installerats i lägenheten: ägaren eller hyresgästen? Även här skiljer man mellan regelbundna och större reparationer. Kostnaderna beror på typen av haveri och fördelas enligt följande:
I en hyrd lägenhet gäller samma regler: mindre reparationer betalas av hyresgästen och större reparationer betalas av ägaren.
Ovanstående regler är generella, men det är alltid en bra idé att granska ditt hyresavtal för att se om det finns några andra villkor för hur kostnaderna fördelas. Om ditt hyresavtal har en generalklausul som gör hyresgästen ansvarig för driftskostnader gäller fortfarande skillnaden mellan normala och större reparationer. Eventuella klausuler i ditt hyresavtal som gör hyresgästen ansvarig för alla kostnader utan att följa lagstadgade begränsningar kan anses vara ogiltiga.
02/10/2025
05/09/2025
03/09/2025